محل تبلیغات شما

جهادگران برای جهاد دانشگاهی اوصاف مختلفیقائل‌اند و درباره ماهیت و چیستی این نهاد نظرات متفاوتی ابراز داشته‌اند؛ مثلاًجهاد را نهادی دانش‌بنیان دانسته‌اند یا گفته‌اند که جهاد نهادی انقلابی است و یانهادی است خودگردان، الهام‌بخش و هکذا. در فضای مجازی به‌طور عام و شبکه‌هایاجتماعی به‌طور خاص می‌توان شمار زیادی از این اوصاف را مشاهده کرد که بیشتر منعکس‌کنندهنظر قائلین آن بوده و ااماً از اسناد و مقررات بالادستی نتیجه نشده‌اند. دراسناد داخلی این نهاد نیز اوصافی برای جهاد در نظر گرفته یا نسبت داده شده است کهبه تعبیر درست‌تر من عندی» یا از پیش خود است و توسط مدیریت یا ارکان جهاد به ایننهاد نسبت داده شده و ما به ازای قانونی ندارد! مثلاً یکی از اوصاف جدید این نهاد واسطدانشگاه- جامعه – دولت» است که ظاهراً مخلوق اتاق تفکری» است که توسط ریاست جهادتشکیل گردیده و درباره مأموریت این نهاد نظریه‌پردازی و بلکه رؤیاپردازی می‌کند!

برخی از اوصاف بیان شده کلیت جهاد را وصف می‌کنندو برخی دیگر مؤلفه‌های سازمانی این نهاد را؛ مثلاً نحوه مدیریت در جهاد دانشگاهی،وصف مدیریت جهادی» دارد و گاهی به آن مدیریت انقلابی» هم گفته می‌شود؛ فرهنگ‌سازمانیموصوف به فرهنگ جهادی است. در سند چشم‌انداز در افق بیست‌ساله این نهاد بر اخلاقیبودن نیروهای جهاد تأکید شده است. به‌بیان‌دیگر نیروی انسانی جهاد دانشگاهی واجدوصف اخلاقی بودن هستند. همان‌طور که معلوم نیست مدیریت جهادی جه تعریفی دارد یا ازچه مؤلفه‌های تشکیل گردیده است. تعریف مدیریت انقلابی هم نامشخص است و حدومرزهای آنمشخص نیست تا از مدیریت غیرانقلابی تمییز داده شود؛ البته این نکته هم وجود دارد کهمفاهیمی چون انقلابی از مفاهیم اصطلاحاً مشکک هستند یعنی ذو درجات هستند، شدت وضعف و مصادیق متفاوت دارند. این تعاریف و امثالهم در جهاد به‌گونه‌ای که بیان می‌شودو به کار می‌رود مانند مثال معروفی است که می‌گوید هر چه آن خسرو کند شیرین کند»!می‌توان گفت این تعاریفی که درباره این نهاد و اوصاف آن به کار می‌رود تعاریفینیست که یک ناظر خارجی بتواند در مورد آن شناختی پیدا کرده و قضاوت مستقل و بی‌طرفانه‌ایداشته باشد! به سخن دیگر به نظر می‌رسد که تعاریف مذکور و امثالهم احکامی هستند کهاصطلاحاً تحلیلی» هستند و نه ترکیبی». توضیح مختصر اینکه گزاره‌ها را به دودستهگزاره‌های تحلیلی و ترکیبی تقسیم می‌کنند. گزاره‌های تحلیلی گزاره‌هایی است که صدقو کذب آن‌ها به‌موجب تعریف است به‌بیان‌دیگر صدق و کذب عبارت نسبت به خود عبارتدرونی است. قضیه‌ای است که محمول در موضوع مندرج باشد مثل قضیه عزب‌ها مجردند» کهدر این قضیه مجرد (محمول) در عزب (موضوع) مندرج است یا جهاد دانشگاهی همان انقلاباسلامی است». یا به‌عبارت‌دیگر محمول چیزی جز بازگویی موضوع نیست. گزاره‌های ترکیبیگزاره‌ای هستند که محمولِ آن در موضوع محصور نباشد. یا به‌عبارت‌دیگر از طریق خودموضوع به محمول علم پیدا نمی‌کنیم یا صدق و کذب عبارت نسبت به خود عبارت بیرونی وقابل تحقیق است. مثل گزاره‌های زمین دور خورشید می‌چرخد» یا جهاد دانشگاهی یکنهاد غیرانتفاعی است». وصف اخلاقی نیز همچون دو موردی که اشاره شد در اسناد ایننهاد تعریف نا شده و نامشخص‌اند و در اینجا هم معلوم نیست که اعضای جهاد باید چه ویژگی‌هاییداشته باشند تا متصف به اخلاقی بودن باشند! سه مکتب عمده اخلاقی فضیلت گرا، وظیفهگرا و نتیجه گرا وجود دارد که درعین‌حال که هر یک اخلاقی هستند مبانی متفاوت و نتیجه‌گیری‌هایجداگانه‌ای دارند.

اهداف جهاد دانشگاهی ازنظر دکتر حمیدرضا طیبی رئیس ده‌ساله جهاد دانشگاهی

اندر حکایت سخنرانی‌های رئیس جهاد دانشگاهی در گردهمایی‌ها و مجامع

مأموریت جهاد دانشگاهی از نظر دکتر حمیدرضا طیبی

جهاد ,نهاد ,مدیریت ,اخلاقی ,موضوع ,اوصاف ,این نهاد ,است که ,است و ,و کذب ,صدق و

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کنترلرهای صنعتی curdrivocu یادوراه من افشاگر طالب شهادت دکوراسیون داخلی,طراحی داخلی,معماری داخلی,بازسازی و نوسازی, دکوراسیون اداری,طراحی و معماری فلات evlinonro مدیریت و اخلاق خاطرات یک پودینگ ^^ Bruce's blog پشتیبان هواشناسی خصوصی